De metamorfose van BMW Dusseldorp Zwolle

Heb je een vraag? Bel 0315 - 270 620

De metamorfose van BMW Dusseldorp Zwolle

| 21 januari 2015
De metamorfose van BMW Dusseldorp Zwolle
De metamorfose van BMW Dusseldorp Zwolle

In de tweede helft van 2013 onderging de vestiging van Dusseldorp BMW in Zwolle een ware metamorfose. Naast upgrading volgens de wereldwijde corporate identity van BMW was er ook aandacht voor duurzaamheid. Dus was Kiwitz ook van de partij met haar Blueprint tegellijm.

De vestiging in Zwolle was 11 jaar geleden gebouwd. In de loop der jaren hadden de standards van BMW  de nodige veranderingen ondergaan: ”Ons nieuwe contract met BMW is per 2013 ingegaan en loopt tot 2018. We hebben ervoor gezorgd dat het pand helemaal klaar is voor deze periode en we voldoen weer volledig aan de corporate identity van BMW”, vertelt vestigingsdirecteur Arie Ruitenbeek.

Transparant & Bauhaus
Naast actualisering van de corporate identity had Dusseldorp BMW nog twee andere wensen: “We hebben het merk MINI verplaatst naar een separate showroom aan de Ceintuurbaan. Hierdoor konden we deze vestiging dedicated voor BMW inrichten. Daarnaast wilden we de showroom en de werkplaats transparanter maken voor onze klanten. Hiervoor zijn diverse barrières verwijderd, zoals een grote trap en het middeneiland met verkoopkantoren.  De hokjes tussen de showroom en de werkplaats zijn vervangen door een glazen wand. Met deze ingrepen hebben we de transparantie bereikt die we graag wilden.

Daarnaast heeft er een belangrijke esthetische verandering plaatsgevonden. Dit pand was uitgerust met stalen golfplaten wandbekleding in een donkergrijze aluminiumkleur. Dat moest wit worden, overeenkomstig de Bauhaus architectuurprincipes van BMW. We hebben de wandplaten binnen en buiten vervangen door vlakke MDF-platen. Het pand heeft nu ook aan de buitenkant een strakke witte uitstraling.”

Milieubewust merk
BMW is een buitengewoon milieubewust merk. Dat blijkt wel uit het feit dat het merk voor het zevende jaar op rij de Dow Jones Sustainability Index won. Van alle autofabrikanten wereldwijd kreeg BMW de meeste punten voor energiebesparing en CO2-reductie. De index heeft uitsluitend betrekking op de duurzaamheid van de BMW-fabrieken.  Daarnaast besloot BMW tien jaar geleden het sportieve merkimago te combineren met duurzaamheid.
Hiervoor werd de Efficient Dynamics techniek geïntroduceerd: “Onder deze noemer worden vernieuwingen ontwikkeld die helpen de CO2-uitstoot te verlagen. Hier is bijvoorbeeld onze zeer innovatieve elektrische auto, de BMWi uit voorgekomen.”  

Duurzame dealers
Naast de producten en productie onderzoekt BMW ook hoe ze de keten naar de klant zo duurzaam mogelijk kan inrichten: “Hoe zou je bijvoorbeeld een dealerbedrijf kunnen bouwen met een CO2 footprint van nul. Denk aan het gebruik van zonnepanelen, bodemwarmte, dat soort dingen. BMW kijkt daar nu al naar en verwacht ook van haar dealers dat zij daarin investeren. Dit geldt met name voor nieuwbouw.  Bestaande vestigingen moeten vooral voldoen aan de corporate identity en voldoende ruimte en mogelijkheden hebben om de klant goed te kunnen bedienen. “

Blueprint van Kiwitz
Bij de verbouwing was duurzaamheid geen harde eis van BMW: “Ik noem het meer gewenste adviezen, want de wensen zijn er wel degelijk.” Daarom maakt Dusseldorp BMW in Zwolle nu onder meer gebruik van energiezuinige LED-verlichting. De isolatie van het pand werd verbeterd door extra gevelisolatie op de nieuwe constructie aan te brengen.

Tegelzetbedrijf Dannenberg gebruikte de duurzame Blueprint tegellijm van Kiwitz. Arie Ruitenbeek: “Ik was me er niet van bewust dat er ook een duurzame tegellijm bestaat, tot ik kennismaakte met Kiwitz. Tegellijm is niet zichtbaar, daar denk je dan ook niet zo gauw over na. Toen ik het verhaal over Blueprint hoorde, vond ik het eigenlijk heel logisch. Alle bouwproducten worden duurzamer, dus waarom tegellijm niet?” 

800 gasten
Wat is het resultaat van de verbouwing? “De klanten reageren heel positief op de nieuwe look and feel. Bij de opening op 15 november hadden we maar liefst 800 gasten. We hebben gerealiseerd wat we wilden bereiken: transparantie, veel meer overzicht, beter gepresenteerde producten,  meer warmte door de toepassing van het natuurproduct hout. Kortom, we zijn erg tevreden.”

Mies Architecten kiest voor Duurzame Bleuprint
In Nederland werkt BMW met twee corporate identity architecten. Beide architecten zijn in München  opgeleid om de transitie van de BMW dealerschappen te begeleiden en uit te voeren. Een van hen is Michel Richter van MIES Architecten:  “Er zijn 55 BMW-dealers en 27 MINI dealerbedrijven in Nederland. Die moeten voor april 2015 omgeturnd zijn tot nieuwe dealerbedrijven, aansluitend bij de wereldwijde wensen van BMW Duitsland AG.” 

Wereldwijde icoon
De transitie houdt in dat er een icoonmatige identiteit moet ontstaan voor BMW. Of je nou in Australië bent, in Engeland, in Nederland, waar dan ook ter wereld: het BMW-dealerbedrijf moet in één oogopslag herkenbaar zijn. Michel Richter: “Dat moet gerealiseerd worden door overal universele materialen toe te passen. Aan de buitenkant wordt gebruik gemaakt van witte muren waar de auto’s voor staan, en witte hangende overstekken. Ook in het interieur wordt een uniforme herkenning en beleving gecreëerd.  Waar de buitenzijde een zakelijke uitstraling heeft, wordt aan de binnenzijde juist meer gewerkt met natuurtinten en verschillende soorten verlichting.” 

Drie soorten tegels
Alle vloeren worden gelegd met drie verschillende soorten tegels. De auto’s rijden over een snelweg van tegels: onder de auto’s liggen grijze tegels in halfsteensverband.  Alle ruimtes die door de klanten worden belopen hebben een zandkleurige tegel. “Voor een extra huiselijke sfeer wordt, op de plekken waar de klanten gaan zitten, een bruin tapijt op de tegels gelegd.
Hierop komen mooie zware zwartleren fauteuils en tafels en kasten met American walnut accenten, uitgevoerd in hoogglans wit. Deze uniforme uitstraling wordt op elk dealerbedrijf weer anders geïnterpreteerd, want geen enkele situatie is natuurlijk hetzelfde.”

Duurzaam bouwen
Hoe staat het met het thema duurzaamheid? “BMW heeft haar dealers opgedragen om hun dealerbedrijf op een duurzame manier te gaan voeren. Door opwekking van duurzame energie, zoals zonnecollectoren, maar ook door gebruik te maken van duurzame bouwmaterialen. Dat kan variëren van onderhoudsvrije materialen in de vorm van stucwerk tot bijvoorbeeld het bouwen met prefab betonelementen, waardoor je minder transportbewegingen nodig hebt.” 

Duurzaam lijmen met Blueprint
“Een product als duurzame Blueprint tegellijm helpt BMW om haar duurzaamheidsambities waar te maken. Want dat is nog een beetje de makke in onze markt: het is heel makkelijk om ‘duurzaam’ te roepen, maar vervolgens ook duurzaam uitvoeren vraagt wel om een goede informatiestroom. Dat geldt ook voor de lijmsoorten. Ik heb inmiddels bij diverse tegelleveranciers aangegeven dat we op een duurzame manier kunnen gaan lijmen. Het is belangrijk dat Blueprint goed bekend is bij de architecten, zodat we dit ook kunnen beschrijven in onze bestekken.”
 
Technische informatie
Opdrachtgever:            Dusseldorp Automotive Zwolle
Aannemer:                    Temmink Bouwprojekten B.V. Deventer
Tegelzetter:                  Tegelzetbedrijf Dannenberg Rijssen
Werkzaamheden:        Interieur en exterieur ombouwen naar de nieuwste normen van BMW
Gebruikte materialen:
·         Deitermann KM Flex BluePrint / TZP 506 (verlijming)
·         Kiwitz MRT 230 (egalisatie)
·         weber.fug 877 antraciet en cementgrijs (voegmiddel)
·         Kiwitz PRM 110 en Kiwitz PRM 120 (voorstrijk)
Totale oppervlakte:    1.570 m2
Bijzonderheden:         Betonondergrond, cementdeklvloeren en tegel op tegel
 
Duurzaamheid maken we samen.
Werken aan duurzame toekomst doen we samen. De markt vraagt om Bewust Duurzaam en wie vandaag niets doet en blijft toekijken, staat morgen met lege handen. Daarom bieden we Temmink, als klant van Kiwitz, duurzame producten en systemen die klaar zijn voor de markt van morgen. Oplossingen waarmee Temmink & Dusseldorp zich positief kunnen onderscheiden.
Wij maken waar wat we zeggen; samen met BMW Dusseldorp te Zwolle hebben wij het waargemaakt. 

Bedrijfspresentatie

  • Sinds 1954 servicegericht vanuit partnerschap.
  • Voor 15.00 uur besteld, volgende werkdag geleverd.
  • Vanaf € 150,- gratis verzending
usps
Terug naar boven